mandag 19. juni 2017

Første turrapport

En gledens dag

   Lørdag 17. Juni var satt av i kalenderen til å fiske på et lokalt vann. Dette vannet har gjedde, abbor, litt sik og kanskje litt ørret. Kan være forekomster av annen fisk også men ikke noe nevneverdig. Etter dagens husvask og gjøremål unna gjort var det duket for å pakke bilen og få kajakken på taket.


Kajakk på taket, og bikkja som fotomodell

   Vel fremme ved vannet lesset jeg av kajakken og utstyret ut av bilen. Jeg rigget stenger og pakket kajakken full før jeg trillet meg bort for å sette ut på vannet. Godt plantet i setet, ekkolodd skrudd på med opptak og solkremen på, padlet jeg bort til første plass. Her var det rundt 6-8 meter og jeg hadde fått noen lokale tips om at dette var en fin plass å starte. Så feil kan man ta, ingen hugg første timen og lite fisk på ekkoloddet. 


Varmt i vannet om dagen. 19-20 grader

   Jeg var fortsatt med godt mot og jeg gir meg ikke så lett. En time føles mer ut som 10 minutter. Når denne plassen ikke leverte varene, padlet jeg videre inn til en mindre del av vannet som har noen fine kanter og viker. Jeg fisket noen kanter her men ingen av fiskene på ekkoloddet ville hugge. Da trengte jeg en pause og padlet rundt for å logge litt. Var heller ikke noe spennende å se under loggingen, men blir i hvert fall et kart etterhvert. Loggen sender jeg til dybdekart.no som lager kart jeg kan bruke seinere. 


   Dette var ikke en loggetur, men en fisketur så nå var det nok padling. Jeg bestemte meg for å prøve utenfor noe jeg alltid har sett på som en gytevik. Det begynner å bli mye vegetasjon så jeg ble fiskende på kanten utenfor. Noen kast inn mot denne viken og BANG, et skikkelig hugg! Det kunne minne om en 3kg gjedde i starten, men så kom det ene utraset etter det andre. Når gjedda kom mot overflaten så jeg at dette kunne være ny personbeste. Skjelven i knærne og med en kajakk som snurrer rundt i utrasene var det ikke lett å holde hodet kaldt. Rapala håven var ikke gjort klar på forhånd (se bilde over) så dette måtte jeg gjøre samtidig som jeg hadde storfisk på kroken. Noe slit ble det, men etter noen lange sekunder fikk jeg endelig landet storgjedda. Håndtering av slik stor fisk er bedre på land enn i kajakk tenkte jeg, så jeg så meg rundt etter nærmeste mulig plass å gå i land. Jeg fikk på et vis padlet bort på en odde og fikk gått i land hvor jeg fikk tatt hånd om fisken. Når jeg tok den ut av håven skjønte jeg at dette måtte være ny personbeste. Denne var bred og feit, men noe kort syntes jeg. Den målte seg til 93 cm og veide 7,2kg. Nytt personbeste var et faktum og jeg slapp jubelen løs. Noen bilder ble tatt og release-video måtte jeg selvsagt fikse. Med gjedda svømmende tilbake i sitt rette element ble meldinger sendt og gratulasjoner mottatt.



Storgjedda tenkte at en 25cm McPike Tånglake var en god lunsj
   Etter en slik fisk hadde jeg fortjent en liten pust i bakken og en kaffekopp. En gjedde på denne størrelsen gjør noe med kropp og sjel. Jeg måtte la det synke inn før jeg padlet ut fra odden igjen på jakt etter en ny storfisk. Dagen var enda ikke over, men jeg var allerede veldig fornøyd med meg selv.

   Det ble ingen flere fisk i den lille delen av vannet, så jeg padlet ut her ifra og mot en ny plass jeg hadde sett meg ut på forhånd. Her hadde jeg fin vindretning så jeg kunne drifte med vinden og styre skuta med roret. Det ble ingen ny fisk i dette området men jeg fikk logget en god del. Jeg padlet litt til rundt hvor jeg ikke har vært tidligere, så loggen burde begynne å bli god nå. 


   På vei inn tok jeg de obligatoriske kastene inn mot snipe-plassene og det resulterte i to stykker helt på tampen. Disse tok på en shallow-rigget Gunki G'Bump 20cm i gjeddefarge. 


Snipe som tok Gunki G'Bump 20cm i overflaten

   Jeg kunne fisket lengre denne dagen men jeg var allerede godt fornøyd med ny personbeste, så jeg avsluttet etter ca 4 timers fiske. På plass hjemme er det på tide å laste opp dagens logg og forhåpentligvis har man et detaljert kart for neste tur.

Skitt fiske!


- Anders 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar